Rus- og psykiatritjenesten, og Frivilligsentralen på besøk

Rus- og psykiatritjenesten var representert av Aslak Prestbakmo fra BOA (bo, omsorg og aktivitetstilbud), Grete Minkstuen fra dagsenteret og Ann-Evy Karlsen fra utetjenesten.

Frivilligsentralen var representert av styreleder Ole Elverum og leder Lise Tråsdahl.

De kunne fortelle om psykisk helse og hva som er normalt å kjenne på i perioder og hvilke symptomer som kan kreve at man får hjelp og behandling for å bli bedre.

De fortalte elevene om hva de jobber med, hvilket tilbud brukerne deres har og hvordan de tenker omkring jobben de gjør. De fortalte om viktigheten av å se mennesket bak diagnoser og utfordringer, og ga oss tips til hvordan vi kan forhindre stigmatisering.

Dagsenteret er et samlingspunkt for alle voksne i kommunen, her kan man komme for å slå av en prat og ta en kopp kaffe eller være med på turer og andre aktiviteter. Dagsenteret tjener penger på salg av varer fra bruktbutikken, som går direkte tilbake til brukere av dagsenteret. eksempelvis til bruk på turer og utstyr.

Visste du at man kan si at noen har et alkoholproblem framfor å si at hun eller han er alkoholiker, og at det handler om at man ikke er diagnosen eller problemet sitt?

Eller at på dagsenteret kan man som innbygger av kommunen få mulighet til å låne turutstyr slik som ski, telt og sovepose.

De fortalte om hvordan frivilligsentralen ble til og hva tanken bak det frivillige arbeidet er.

Elevene fikk også høre om noen av arrangementer de har stelt i stand, slik som julebord, fester for de eldre, åpen fjellstue, måltidssamvær og vennskapskafe. Frivilligsentralen tar også imot henvendelser dersom noen har behov for ledsager til eks. UNN, tannlege eller optiker.

Det er også er mulig å be om hjelp til snømåking, handling og å bære inn ved.

Visste du at både nye og gamle frivillige er hjertelig velkomne? Eller at frivilligsentralen slagord er møte mellom mennesker?