Oppdatering av koronaregler pr.01.02.22

Vi har fått følgende informasjon fra Målselv Kommune:

Før helga ble det åpnet for selvregistrering av positive koronatester. Samtidig er det nå slik at kommunens smittesporing nedskaleres vesentlig. Det er også varslet nye anbefalinger knyttet til testing. Jevnlig testing ved skoler anses ikke som et hensiktsmessig tiltak i nåværende fase av pandemien. Vi vil nå forvente at det vil være et visst nivå av smitte i samfunnet fremover. Det viktigste fremover er at barn med symptomer tar en test, samt at foreldre selv tar kontakt med barnets nære venner slik at de tar test. Barn som har husstandsmedlemmer som er smittet skal fortsatt foreta daglig testing. Videre vil meldinger knyttet til positive smittetilfeller ikke komme direkte fra skolene, men vil oppsummeres ukentlig og publiseres på kommunens hjemmeside. Varsling av positive tester gjøres nå gjennom at personer som har testet positivt anbefales å varsle nærkontakter. Vi forventer videre presiseringer fra nasjonalt nivå i løpet av uka. Vi oppdaterer eventuelle endringer på kommunens hjemmeside.